Co to jest grywalizacja?

Grywalizacja definicje, rynek, zastosowania

 

Grywalizacja definicja (gamifikacja, gamification, gryfikacja)

Standardowa definicja Wikipedi mówi, że grywalizacja (nazywana też zamiennie gamifikacja, ang. gamification lub gryfikacja) to wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji, współpracy itp. Grywalizacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe.

Firma BadgeVille z USA na stworzonej przez siebie wikipedii definiuje ją jako koncepcję wprowadzania designu gier do aplikacji nie będących grami w celu uczynienia ich bardziej angażującymi i dającymi więcej "funu".

Najtrafniejsze z definicji grywalizacji odnoszą się do celowej zmiany zachowań ludzi poprzez zastosowanie mechanizmów znanych z gier. Taką definicję podaje m.in. Paweł Tkaczyk, autor książki o tym zjawisku.

Z uwagi na to że grywalizacja często mylona jest np z grami reklamowymi (advergaming), grami symulacyjnymi czy też konkursami sprzedażowymi warto przeczytać czym nie jest grywalizacja.

 

Grywalizacja jako trend

Wg firmy badawczej Gartner, grywalizacja jest aktualnie na samym szczycie popularności na tzw. krzywej cyklu życia nowych technologii, razem z takimi technologiami jak Big Data czy druk 3D. Po szczycie podobnie jak inne technologie czeka ją korekta, polegająca na weryfikacji przydatności oraz upadku wielu źle przygotowanych projektów i rozwiązań. W ciągu 5-10 lat m.in. po korekcie, grywalizację czeka osiągnięcie kolejnego szczytu, tym razem stabilnego rozwoju.

Gamifikacja hype-cycle

źródło: Gartner Hype Cycles

 

Rynek

Globalny rynek grywalizacji rośnie bardzo szybko. Obecnie wartość rynku szacowana jest na 500 mln dolarów, a przewidywana wg firmy badawczej M2 Reaserch wartość w 2018 roku wyniesie już 5,5 mld dolarów – to dziesięciokrotny wzrost w ciągu 5 lat. Dla porównania w tym roku wartość globalnego rynku cyfrowej reklamy wideo szacowana jest na 6,6 mld dolarów.

Rozwój rynku dokonuje się za sprawą takich firm jak BadgeVille czy Gigya oraz znacznych inwestycji, które sięgają po 50 mln dolarów dla jednej firmy. Rośnie również świadomość i wiedza samych klientów, którzy w dobie wielowymiarowego kryzysu finansowego, zaangażowania czy klasycznej reklamy szukają nowych, bardziej efektywnych rozwiązań i pomysłów na kampanie czy zarządzanie zasobami ludzkimi.

 

Obszary zastosowania

Wśród najważniejszych zastosowań i przykładów grywalizacji znajdują się:

 

Sprawdź jakie cele można realizować i jakie rezultaty osiągać z wykorzystaniem grywalizacji.

 


Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem: 

Tomasz Czechowski

tomasz.czechowski@gamfi.pl

tel. +48 505 218 852

 

Zamykam oczy
i widzę to u siebie!

Zobacz jak działa!

przykłady wdrożeń

HBO Play

Aplikacja na facebooka przygotowana jako długoterminowa platforma do uruchamiania promocji seriali i programów HBO Polska i HBO GO.


Grywalizacja w marketingu HBO

HAYS - Ziemia 2

Grający wcielają się w agentów NASA wyszukujących na Ziemi kandydatów do zasiedlenia Ziemi 2. Celem jest rekrutacja kandydatów znających kilka języków.


Grywalizacja w HR

Grywalizacja w marketingu Samsung GALAXY S4

Aplikacja przygotowana na bazie platformy Gamfi wykorzystana została w ramach kampanii promocyjnej Samsung GALAXY S4. Celem aplikacji była edukacja fanów w zakresie możliwości flagowego produktu Samsunga oraz zaangażowanie ich do promocji smartfona wśród swoich znajomych.


Grywalizacja w marketingu Samsung

Grywalizacja w marketingu Bonduelle

Podsumowanie 12 miesięcy zgrywalizowanego programu angażowania konsumentek marki Bonduelle. Wyniki: 27 tys. zaangażowanych konsumentów, dzienna liczba interakcji z marką 1700, ekwiwalent reklamowy wykonanych zadań w ramach programu 3 mln zł.


Grywalizacja w marketingu Bonduelle

Grywalizacja w sieci sprzedaży Gothaer

Firma ubezpieczeniowa Gothaer zdecydowała się na zastosowanie grywalizacji w programie motywacyjnym dla agentów w sieci sprzedaży.


Grywalizacja w sprzedaży