Rynek

Rynek social media taki jak go znamy czeka głęboka zmiana! Przed nią prezesi, dyrektorzy marketingu i brand managerowie zadadzą sobie pytanie: czy ma sens ta cała nasza społeczność na Facebooku? Zgromadzona społeczność, podobnie jak wszystkie inne zasoby czy działania podmiotów komercyjnych, mają sens tylko wówczas, gdy firma potrafi z tego zrobić pożytek dla biznesu.

Gamifikacja w rozwoju rynku social media

W rozwoju rynku social media można wydzielić trzy wyraźne etapy.

 

Angażowanie fanów

Pierwszym było agregowanie fanów. Zagregowana społeczność przynosi marce niewiele korzyści, a z punktu widzenia koniecznych do jej animacji i moderacji zasobów, jest dla firmy tylko kosztem.

 

Budowanie zaangażowania

Kolejny etap rozwoju rynku social media to budowanie zaangażowania. Słowo zaangażowanie zostało przedefiniowane przez branżę social media. Zaangażowanym fanem jest użytkownik, który na fanpage-u marki kliknie "Lubię to" pod śmiesznym, ale kompletnie nie związanym z marką obrazkiem lub odpisze moderatorowi w komentarzu na pytanie "jakie macie plany na weekend?". Do zaangażowania liczy się również ilość komentarzy pod postami, niezależnie od tego czy komentarze są pozytywne czy ofensywne w stosunku do firmy lub marki. Zaangażowanie nie bierze pod uwagę znaczenia postów. Zaangażowanie to po prostu liczba, która podnoszona jest sztucznymi i niekorzystnymi dla marki metodami.

Zjawisko to zostało jeszcze dodatkowo wzmocnione przez Facebooka po wprowadzeniu algorytmu Edge Rank, który w uproszeniu polega na nie wyświetlaniu użytkownikom postów, które mogą być dla nich mniej interesujące. To czy post będzie interesujący dla użytkownika czy nie podlega ocenie na podstawie intensywności interakcji oraz czasu jaki upłynął od jego ostatniej interakcji z fanpage-m danej marki. Efekt wprowadzenia Edge Rank jest taki, że moderatorzy fanpage-y produkują jeszcze więcej wpisów sztucznie angażujących fanów, dzięki którym fani będą mieli szansę zobaczyć post dotyczący produktu czy marki.

Takie podejście do social media może wywołać kryzys, kryzys zaufania klientów do branży social media, której specjaliści często budują zaangażowanie w oderwaniu od marki i jej produktów, korzystając z różnych sztuczek oraz zawartości nie związanej z marką.

 

Gamifikacja jako sposób na zwrot z inwestycji w social media

Coraz częściej można spotkać się z krytycznymi głosami w stosunku do takiej obecności marki w social media. Te niestety nadal pojedyncze głosy, zapowiadają nadejście kolejnego etapu w rozwoju rynku social media -  będzie nim komercyjne wykorzystanie zgromadzonej i angażowanej we wcześniejszych etapach społeczności. Jedną z najlepszych metod na komercjalizację społeczności jest jej gamifikacja przy pomocy produktu Gamfi Social Engagement Tool.

Zamykam oczy
i widzę to u siebie!

Zobacz jak działa!

przykłady wdrożeń

HBO Play

Aplikacja na facebooka przygotowana jako długoterminowa platforma do uruchamiania promocji seriali i programów HBO Polska i HBO GO.


Grywalizacja w marketingu HBO

Grywalizacja w marketingu Samsung GALAXY S4

Aplikacja przygotowana na bazie platformy Gamfi wykorzystana została w ramach kampanii promocyjnej Samsung GALAXY S4. Celem aplikacji była edukacja fanów w zakresie możliwości flagowego produktu Samsunga oraz zaangażowanie ich do promocji smartfona wśród swoich znajomych.


Grywalizacja w marketingu Samsung